Home

Patroon: Maxi rok (instructies & patroon downloaden in PDF)
Materiaal: Zijde/chiffon
Hoe moeilijk? Makkelijk
Prijs: GRATIS

DOWNLOAD HET PATROON

Lorenna Buck roze maxirok

De maxirok van Lorenna Buck
(foto: lorennabuck.com)

Ik weet dat ik mazzel heb: ik woon nu in Suriname en kan het hele jaar door kleding dragen die ik voorheen voor de lente en de zomer bewaarde. Yay me! De maxirok behoort tot mijn voorjaarsfavorieten. Lichtgewicht, dus lekker luchtig en verkrijgbaar in alle kleuren van de regenboog. Het mooist vind ik een maxirok met plooien, zo eentje die met je meebeweegt als je loopt en danst op je favoriete festival. Een paar van mijn favorieten:

Geplooide maxi jurken Lanvin Alice + Olivia Enza Costa metallic zilver petrol blauw bloemen

Vlnr: Lanvin, Enzo Costa, Alice + Olivia
(foto’s: Farfetch.com)

De grote modemerken hebben bijna allemaal hun eigen variant en elke zichzelf respecterende kledingwinkel heeft ze te koop, anders tel je gewoon niet mee. Ik heb er ook al een aantal gekocht, maar ja…mijn handen jeuken nou eenmaal om er nog een paar te maken. Dus ben ik online eens gaan rondkijken naar een naaipatroon voor een maxirok. En ik heb het geweten. Ik zag door de bomen het bos niet meer, maar ik wist precies wat ik zocht dus bleef vastberaden doorzoeken. En ik vond het op het blog van Lorenna Buck.

Je kunt een maxirok met een traditioneel naaipatroon + instructies maken; en er zijn ook veel tutorials te vinden om er één zonder patroon te maken (ik heb er bijvoorbeeld eentje gepind op mijn Pinterest board ‘Online Tutorials’). Lorenna is er in geslaagd om een perfecte combinatie te maken van deze twee methodes. Ze heeft het patroon voor deze rok namelijk zelf gemaakt. Het patroon bestaat uit drie simpele stukken. Het maken van het patroon was geen makkelijke klus, ook al lijkt dat zo, en ze zegt zelf dat ze dat nooit meer doet. Maar haar harde werk is niet voor niets geweest want het is een prachtige rok die je vrij snel in elkaar hebt. Het ontwerp is gebaseerd op een rok van Anthropologie.

Anthropologie Lenghtening Rays maxirok roze in etalage Los Angeles

De “Lenghtening Rays” rok waarop het patroon gebaseerd is, in een Anthropologie etalage in L.A.
(foto: Modernistalosangeles.blogspot.com)

Anthropologie Lenghtening Rays maxirok roze

“Lenghtening Rays”
(foto: Anthropologie)

Het is dus geen traditioneel patroon, wat het voor de één wellicht makkelijker maakt dan voor de ander. De tekeningen kunnen soms wat verwarrend zijn omdat ze nogal schematisch zijn, maar de instructies zijn vrij duidelijk.

(ps: Mocht je de instructies in het Engels moeilijk te volgen vinden, dan kun je hier mijn Nederlandse vertaling vinden)

Je maakt de rok met twee lagen, een voering van een gladde stof zoals zijde of satijn en de buitenkant van chiffon. Uiteraard kun je ook voor budgetvriendelijke vergelijkbare materialen kiezen. Verder heb je een onzichtbare rits nodig en vlieseline om de tailleband te verstevigen.
Uit de stof voor de voering knip je twee losse delen + de tailleband en voor de buitenkant gebruik je één stuk. De lengte van de rok kun je zelf aanpassen. De maten (het patroon en de maten staan op de laatste 2 pagina’s) werken volgens hetzelfde systeem als op Burdastyle.com, hier vind je de matentabel en het patroon vergoten of verkleinen als jouw maat er niet op staat doe je zo.

De maakster van het patroon heeft ook nog een paar extra tips voor het naaien met zijde:

  • Gebruik een superscherpe naald, liefst een nieuwe
  • Duw of trek niet aan het materiaal tijdens het naaien en naai langzaam. Gebruik bij voorkeur ook een speciale persvoet voor gladde stoffen
  • Voorkom gaatjes op de verkeerde plekken door alleen binnen de naadtoeslag te spelden
  • Gebruik katoenen garen. Als er spanning op de naden komt breekt de draad zonder je zijde te beschadigen

Zoals altijd met online patronen: let goed op dat je bij het uitprinten de schaal van het patroon niet vergroot of verkleint en lees de instructies (Engels) goed door voordat je begint. Meerdere keren. 

Veel plezier met je nieuwe rok! Laat het me weten op Twitter als je ‘m gemaakt hebt.

Wil je meer patronen zien die ik al surfend over het internet heb gevonden? Bekijk & volg het ADDICTEDTODIY Pinterestbord met naaipatronen

5 thoughts on “Voorjaarsliefde: Maxirok |patroon|

  1. Beste meid, via Google ben ik op je site terecht gekomen. Onwijs leuke blog heb je. Ik wil een poging wagen deze maxirok te maken. Heb je toevallig de tekst in het Nederlands? Dat maakt het een stuk makkelijker. Alvast bedankt! Succes met je site! Mvg Berk

  2. Pingback: Verslaafd aan Aqua by Aqua: Maxi jurk |patroon| | ADDICTEDTODIY

Laat een reactie achter

