BUDGET COPY CAT | Batman vintage stripboek t-shirt |tutorial|

River Island vintage Batman comic t-shirt


Mijn zusje en ik ruimden vroeger onze kamers op terwijl we de tune van de Batman tekenfilm zongen. Opruimen moest meestal snel gebeuren voordat we in het weekend met onze vriendinnetjes buiten mochten spelen, en als we Batman zongen vlogen we door de kamers die dan binnen een paar  minuten ontzettend opgeruimd waren (dat wil zeggen: alle troep werd onder het bed of in een kast gepropt, snel).
Ik heb daarom altijd van Batman gehouden en toen ik dit grijze t-shirt met een print van een vintage Batman-stripboekcover van River Island spotte, zag ik mezelf alweer door mijn kamer vliegen. River Island is één van mijn favoriete winkels. Ik hou van de felle kleuren, opvallende modellen en prints die de Engelse modestijl zo typeren. Tot nu toe ben ik er in geslaagd me in te houden in hun webshop, wat echt een wonder is. Mijn portemonnee is namelijk meestal niet blij met mijn bezoekjes aan River Island. Tijd dus voor een copycat actie. Het shirt kost bij River Island iets meer dan €25. Als je dat even niet hebt of er is geen River Island in de buurt , moet je zeker verder lezen.

Op zoek naar het magische transferpapier

Je beste vriend als het gaat om zelf bedrukte t-shirts maken is transferpapier. Transferpapier vind je bij de meeste warenhuizen op de afdeling computer/foto papier, en kost gemiddeld ongeveer €1 per vel. Ik heb ook wel eens vernomen dat je het sporadisch ook kunt vinden bij Action of vergelijkbare übergoedkope winkels. Absoluut de moeite waard om eens voor op pad te gaan, met een klein voorraadje kun je heel wat t-shirts zelf bedrukken.
Voor dit t-shirt heb je transferpapier voor een lichte achtergrond nodig. Gebruik een t-shirt zonder stretch, dan gaat de print niet zo snel barsten tijdens het dragen. Verder heb je ook een strijkijzer nodig en bakpapier om de print te fixeren en te voorkomen dat je transferpapier aanbrand. 

De print op het River Island t-shirt is groter dan A4 formaat, als je A3 transferpapier kunt vinden en daarop kunt printen…helemaal goed. Met een beetje ruimtelijk inzicht kun je ook puzzelen met 2 A4’tjes. 

Transferpapier en een t-shirt in huis? Strijkijzer in het stopcontact? Laat het drukken dan beginnen.

  •  Je begint natuurlijk met de afbeelding. Zoek online een vintage afbeelding van een stripboekheld. Als je de afbeelding over de gehele voorkant van je t-shirt wil hebben is een foto met de hoogst mogelijke resolutie aan te bevelen. Nog origineler: scan zelf een cover van een stripboek
    Misschien moet je dit doen voordat je het strijkijzer in het stopcontact hebt, wel zo veilig denk ik 

  • Vergroot de afbeelding tot het gewenste formaat en (heel belangrijk!) print ‘m in spiegelbeeld uit op transferpapier
  • Leg je t-shirt nu op een vlakke ondergrond. Om te zorgen dat het transferpapier goed pakt en je geen rare bobbels in je print krijgt strijk je het t-shirt met je strijkijzer helemaal glad en warm
  • Leg dan je transferpapier met de in spiegelbeeld afgedrukt afbeelding naar beneden op de juiste plek op je t-shirt en leg er een stuk bakpapier overheen
  • Time to transfer! Zet je strijkijzer op de hoogste stand en strijk stevig over het bakpapier heen, neem alle hoeken mee. Laat het even afkoelen en verwijder dan de achterkant van het transferpapier. En daar is je print. Het is bijna magisch, niet?
  • Om de print tot slot op je t-shirt te fixeren leg je er nog een keer een stuk bakpapier overheen en strijk je zachtjes over de print.
  • Je River Island copycat t-shirt is klaar. Probeer je in te houden en niet gelijk al je t-shirts te bedrukken met transferpapier, er komen nog meer t-shirt ideeën op ADDICTEDTODIY

Je t-shirt kan gewassen worden zoals aangegeven op het waslabel, check de gebruiksaanwijzing van het transferpapier voor de zekerheid.

Welke superheld siert jouw t-shirt? En waar heb jij je transferpapier gevonden? Let me know! Laat een reactie achter of laat het me weten op Twitter.

4 gedachtes over “BUDGET COPY CAT | Batman vintage stripboek t-shirt |tutorial|

Laat een reactie achter

