Verslaafd aan AQ/AQ: Maxi jurk |patroon|

Patroon: Maxi jurk (instructies & patroon downloaden in PDF)
Materiaal: Stretch/lichtgewicht jersey
Hoe moeilijk? Gemiddeld
Prijs: €5,50

DOWNLOAD HET PATROON

Het patroon voor de maxirok van Lorenna Buck dat ik een paar weken geleden met jullie deelde is al meer dan 200 300 keer gedownload.
Wow. Ik ben duidelijk niet de enige die fan is van maxi.
Daarom deel ik met veel plezier nog een lieveling van mij: de maxi jurk.

Ik zal jullie de collage van mooie maxi jurken besparen, want ik vrees dat daar geen einde aan zou komen. Maar deze…oef. Het is de kleur, het ontwerp en het label. AQ/AQ. Beter bekend als Aqua by Aqua, sinds een paar weken zijn ze met de naamsverandering naar  AQ/AQ begonnen aan “a new phase in the labels evolutionary step towards a more digitally focused and global future.”

Lime Hutch maxi jurk AQ/AQ

De limegroene ‘Hutch’ maxi jurk van AQ/AQ

Ik heb al eens gezegd dat ik de naam van mijn blog misschien moet veranderen naar ADDICTEDTOAQUABYAQUADRESSES. Je moest eens weten hoeveel moeite het me wekelijks kost om niet alle HIGH ON DIY posts aan dit merk te wijden.
Zo is er de Private Benjamin collectie, waaruit ik de Jagger jumpsuit al al op mijn verlanglijst heb staan voor als ik ooit een bustier durf te naaien. Nu voeg ik officieel ook deze jurk aan de lijst toe, aangezien ik al een patroon heb gevonden dat akelig dicht in de buurt van de AQ/AQ jurken komt.

Ralph Pink maxi jurk patroon

Het patroon van Ralph Pink

Het patroon is afkomstig van Ralph Pink Patterns, en die Ralph Pink is wat mij betreft een genie. Hij ontwerpt patronen gebaseerd op catwalktrends en haute couture. Iemand die snapt waar creatieve modeliefhebbers naar op zoek zijn. En het allermooiste is dat de patronen nog geen tientje kosten en in PDF te downloaden zijn.
Ik kwam onlangs een discussie op internet tegen waar voor- en tegenstanders van PDF patronen hun hart luchten. Persoonlijk ben ik er enorm voorstander van omdat ik vrijwel geen andere manier heb om aan mooie patronen te komen. Het extra werk (uitprinten en aan elkaar plakken van de pagina’s) neem ik graag voor lief.
Reken er maar op dat er meer patronen van Ralph Pink op ADDICTEDTODIY zullen verschijnen.

De jurk van AQ/AQ heeft een diep uitgesneden rug, en wat dat betreft is het patroon van Ralph Pink iets meer bescheiden met alleen de uitsnede bovenaan de rug. De hoge split is wel aanwezig.
De AQ/AQ versie (naast limegroen ook verkrijgbaar in gebroken wit, zwart en knalroze) is gemaakt om gedragen te worden  door dames met een slanker figuur dan ikzelf; en dat is precies waarom zo’n naaipatroon een geschenk uit de hemel is. Ik weet niet of dit model in een effen jersey zo flatterend zou zijn voor mij maar nu kan ik ‘m iets ruimer maken of van een andere stof.
De instructies van Ralph Pink vermelden dat de jurk uit twee lagen gemaakt moet worden, maar heel eerlijk gezegd betwijfel ik of dat in alle gevallen nodig is. Beide lagen zijn ieder geval identiek dus dan maak je twee jurken die je aan het einde aan elkaar bevestigt. Misschien een goed idee voor een wintervariant.

RP023 technical

Nadat je het patroon hebt afgerekend op de site kan het een paar uur tot een paar dagen duren voordat je het patroon in je bezit hebt. In mijn geval duurde het een week. Een beetje onhandig als je erg ongeduldig of tijdgebonden bent. Maar omdat je via een uitgestelde betaling betaalt (Paypal) willen ze bij Ralph Pink eerst zeker weten dat de betaling is goedgekeurd.  Je krijgt een mail als je patroon beschikbaar is om te downloaden en het patroon wordt voor je bewaard in je online bibliotheek op de site.

De instructies, met tekeningen, zijn duidelijk. Er wordt aangeraden om voor het stikken een overlocker te gebruiken voor extra sterke naden. Een simpele rechte steek wordt met klem afgeraden, de kans is groot dat de naden scheuren door de stretch van de stof.  (gelukkig heeft mijn naaimachine een overlocksteek).
Verder heb je een stuk elastiek van ongeveer 13 cm nodig voor de sluiting van het gat op de rug.
Per maat (US6 t/m14, UK8 t/m16- wat ongeveer overeenkomt met maat 38-46) heb je een apart PDF bestand met het patroon. Heb je een grotere of kleinere maat nodig lees dan hier hoe je het patroon kan vergroten of verkleinen. 

Zoals altijd met online patronen: let goed op dat je bij het uitprinten de schaal van het patroon niet vergroot of verkleint en lees de instructies (deze zijn in het Engels geschreven) meerdere keren goed door voordat je begint. 

Heel veel plezier met je nieuwe jurk! Als je ‘m hebt gemaakt hoor ik het heel graag van je via Twitter of laat hieronder een reactie achter.

Ben je op zoek naar andere naaipatronen om je collectie aan te vullen? Misschien zijn deze mouwloze blouse, Burberry cape, chambray blouse, Céline leren shorts of Reverse playsuit ook iets voor jou! 
Een gedachte over “Verslaafd aan AQ/AQ: Maxi jurk |patroon|

Laat een reactie achter

