Hello, Bombshell | Retro badpak | patroon

Patroon: Retro Badpak (instructies & patroon downloaden in PDF)
Materiaal: Lycra/spandex
Hoe moeilijk? Gemiddeld
Prijs: €5,50

DOWNLOAD HET PATROON

Ik geef toe dat ik ambitieus ben als het gaat om sommige van de naaiprojecten die ik op mijn lijstje heb staan. Ik ben absoluut nog in de beginnersfase, simpelweg omdat ik mijn skills nu nog bewust alleen richt op de dingen die ik het liefst wil maken en die het meest ontbreken in mijn garderobe: jurken en blouses. Maar ik heb ook een ernstig tekort aan iets waar ik eigenlijk nooit zo’n fan van ben geweest: badkleding. Mijn zusje probeert me al maanden zover te krijgen om te gaan zwemmen en ik moet zeggen dat met een gemiddelde temperatuur van rond de 30 graden ik in het weekend best een duik zou willen nemen. Maar ik heb niets om aan te trekken. Suf, maar waar. Natuurlijk zijn er genoeg winkels waar ik een badpak of bikini zou kunnen scoren, maar om eerlijk te zijn wil ik mezelf die martelgang besparen. Dus ben ik nu van plan om een badpak te gaan naaien.

Ik vind retro badpakken en bikini’s superleuk omdat ze goed staan bij dames met meer curves. Ik besloot voor wat inspiratie een kijkje te nemen op Modcloth.com, een fijne webshop met retro en vintage geïnspireerde spulletjes die ook grotere maten verkopen Ik vond daar de Esther Williams collectie met een heel flatterend model badpak. Esther Williams was een beeldschone Amerikaanse zwemster en actrice die echt haar stempel heeft gedrukt op dit model badpak. Helemaal links zie je in het rood één van de badpakken die op Modcloth.com te koop is (de plus size variant) en op de andere drie foto’s zie je Esther Williams in verschillende uitvoeringen van dit iconische model.

Esther Williams badpakken inspiratie en Modcloth versie

Esther Williams is met haar badpakken een grote inspiratiebron geweest voor iedereen die van retro en vintage-stijl badkleding houdt
(foto’s: vlnr Modcloth.com, redbookmag.com, selfstyledsiren.blogspot.com, eden-of-east.blogspot.com)

Een badpak naaien?? Moet vast vreselijk moeilijk zijn dacht ik altijd, maar ik lees zo vaak dat het reuze meevalt dat ik het gewoon wil proberen. Iets minder dan twee maanden geleden (bizar genoeg op dezelfde dag dat Esther Williams overleed)  publiceerde Heather Lou, blogger van het populaire naaiblog Closet Case Files, haar eerste zelfontworpen naaipatroon: voor een badpak. En toen ik deze op Modcloth.com zag moest ik gelijk aan het patroon van Heather Lou denken: de ‘Bombshell’ is namelijk bijna exact hetzelfde.

Het Bombshell naaipatroon van Closet Case Files is een enorme hit

Het Bombshell naaipatroon van Closet Case Files is een enorme hit
(foto:closetcasefiles.blogspot.com)

Sinds het patroon verkrijgbaar is zie ik elke dag wel een nieuwe foto ergens op het web verschijnen van iemand die vol trots haar zelfgemaakte ‘Bombshell’ showt. Het patroon is een enorme hit, en ik moet zeggen dat het model mij ook wel aanspreekt. Vandaar dat ik het patroon graag ook op ADDICTEDTODIY onder de aandacht wil brengen, al was het alleen al om mezelf aan te sporen om ‘m te gaan maken.

De ‘Bombshell’ is een retro naaipatroon geïnspireerd op de jaren ’50, met een halter en ruches. Hij is niet te hoog uitgesneden waardoor de achterkant, waar in andere badpakken nogal eens wat uit wil hangen, mooi bedekt blijft. Je kunt met dit patroon twee verschillende soorten halters maken en daarnaast een bikinibroekje, zodat je zelf een top erbij kunt combineren. Volgens velen is dit het meest flatterende badpak wat ze ooit hebben gedragen, en ontwerpster Heather omschrijft het zelf heel mooi:

Without a doubt, this is the most flattering swimsuit I have ever worn, and I wanted to share it with other women. No more body shame and self loathing in poorly lit dressing rooms. No more ill-cut, poorly made bathing suits that rarely fit and rarely flatter. Let’s take back the beach. Let’s take back the pool. Let’s remember that summer is meant to be enjoyed, not endured while constantly adjusting or covering up.

Ik zeg: amen.

Voor een badpak heb je natuurlijk een stretchstof nodig die goed tegen water kan: lycra/spandex. Voor de voering gebruik je een gebreide stof met stretch, die voering zorgt ervoor dat je badpak niet doorschijnt als je een duik hebt genomen. Dit zijn niet de makkelijkste stoffen om mee te naaien, en dat is de reden dat het patroon voor gevorderden wordt aanbevolen. Maar ik durf het wel aan. Denk ik.
De bonus is dat Heather een sew along heeft gehouden via haar blog, je kunt dus stap voor stap de uitleg volgen om dit patroon in elkaar te zetten met alle tips die ze daarbij geeft, de antwoorden op vragen die anderen tijdens het naaien hadden én links naar verschillende online stoffenwinkels voor je lycra/spandex. Superhandig.

closet case files bombshell patroon

Met dit patroon kun je sowieso drie kanten op en je hebt behalve een flinke lap lycra/spandex niet veel anders nodig om je eigen ‘Bombshell’ te maken.
(foto: Etsy.com)

Verder zie je hierboven dat je maar weinig anders nodig hebt dan geduld en een beetje lef. Je kunt de Bombshell maken in maat 34 t/m 48. De afmetingen voor de maten staan duidelijk aangegeven en zo kun je ook duidelijk zien hoeveel stof je nodig hebt voor jouw maat.

Ik ga het in ieder geval proberen zo gauw ik een mooie stof kan vinden, want ik wil nu wel eens keer gaan zwemmen.

Heb jij het Bombshell patroon al uitgeprobeerd? Laat het me weten! Laat hieronder een reactie achter of show het op Twitter.

Wil je nog meer van mijn favoriete naaipatronen zien? Bekijk wat ik zoal ben tegengekomen op Pinterest of hier op ADDICTEDTODIY.

**Nog meer bonus: de Flickr-groep waar je de Bombshells die anderen gemaakt hebben kunt bewonderen. En ja, ik kan me heel goed voorstellen dat er dames tussen zitten die er meer dan één hebben gemaakt. Om de foto’s te zien moet je wel lid worden van de groep **

Een gedachte over “Hello, Bombshell | Retro badpak | patroon

Laat een reactie achter

