Flair met Blair | Top met vleermuis mouwen | patroon

Patroon: Top met vleermuismouwen (instructies & patroon downloaden in PDF)
Materiaal: Stretch 
Hoe moeilijk? Makkelijk
Prijs: €9,-

DOWNLOAD HET PATROON

Vandaag deel ik het duurste naaipatroon dat ik tot nu toe heb gekocht, en toevallig is dat tegelijkertijd ook het makkelijste naaipatroon dat ik tot nu toe heb gekocht. Misschien een beetje vreemd, maar wat mij betreft is dit simpele patroon elke euro waard.

Als je al vaker op ADDICTEDTODIY bent geweest heb je misschien al gelezen dat ik van online windowshoppen hou. Ik bestel amper meer dingen online sinds ik in Paramaribo woon, dus bij de meeste dingen die ik anders zou (willen) kopen probeer ik nu te bedenken of ik het zelf zou kunnen of willen maken. Dat heeft al een aantal geslaagde en minder geslaagde projecten opgeleverd. Het houdt me van de straat zullen we maar zeggen.

Missguided is zo’n webshop die ik vaak bekijk als ik op zoek ben naar DIY fashion inspiratie. Missguided is Brits, en dan weet je het wel zo’n beetje. Het is trendy, soms schreeuwerig en vaak veel te strak en bloot; maar bij Missguided zijn ze er wel goed in om een bepaald ontwerp of stijl op verschillende manieren te interpreteren. Dat levert eindeloos veel combinaties op vanuit een ‘basis’ aan materialen, kleuren, prints en pasvormen. Bovendien is hun motto ‘peace, love and fashion‘, nou ja; daar kun je toch weinig tegenin brengen.
Dus toen ik op zoek was naar een lekkere comfy maar toch niet te warme trui en deze ‘Mikea’ vond wist ik gelijk wat mijn volgende naaiproject moest worden.

Mikea Missguided sweater batwing

Missguided meisje doet fashionpose

Ok, mijn eerste reactie was “Meisje wat is er met je arm??”
Daarna leek het me heerlijk om te dragen als beschutting tegen de airco op kantoor; en tenslotte ook nog niet al te moeilijk om zelf te maken.
Het toeval (of het lot, zo je wil) is dat ik eerder dezelfde week kennis maakte met een Fins bedrijfje gerund door twee zussen die geweldige naaipatronen maken: Named. Hun eerste collectie patronen lanceerden ze in augustus en hopelijk volgen er nog veel meer collecties (ze geven gelukkig aan al bezig te zijn met de volgende) want ik vind bijna alle patronen even mooi. Kiezen welk patroon ik als eerste zou kopen lukte vooralsnog niet, tot ik dus bij Missguided de Mikea spotte. Want  de dames van Named hebben het Blair Batwing Shirt in hun shop.

Named Blair Batwing shirt  naaipatroon

Oh, het comfort!
(foto: namedclothing.com)

De Blair is een uitzonderlijk comfortabel model en supersimpel om te naaien: voor- en achterkant en twee enorme 3/4 mouwen die breed beginnen en smaller worden naar het einde toe. Het beste van dit alles is natuurlijk de stof: gebruik soepelvallende stretch zoals jersey; en je wil het nooit meer uittrekken. Sommige (beginnende) naaisters zijn een beetje bang voor stretch stoffen maar ik vind het juist heerlijk. Je hoeft namelijk niet heel precies te knippen, zeker niet met deze ruime pasvorm. Als je een dunne jersey gebruikt wordt je Blair een t-shirt, met een wat dikkere stof gaat het meer richting trui. 

De mouwen van de Blair zijn een stukje wijder dan de Missguided Mikea, waardoor de Blair nog iets meer batwing is. Heel erg 80’s verantwoord.

Blair technisch

Het patroon word na het downloaden per e-mail naar je toegestuurd, ik had de mijne direct in mijn mailbox. De instructies zijn heel duidelijk, weliswaar zonder foto’s maar voor zo’n simpel patroon als dit is dat geen enkel probleem.  Op de website van Named vind je bovendien uitgebreide informatie over naaitechnieken en -termen.

461b36a5b57088fa4619f0dd2b822f1c

9 euro is best prijzig voor een PDF patroon, maar ik heb het met veel plezier betaald. De dames hebben een hoge gun-factor blijkbaar. Maar ik weet ook dat ik dit model vaker ga maken (oh, de variaties die je kunt bedenken…) dus hoe dan ook zou ik in de winkel veel duurder uit zijn.

Qua maten maakt Named het met dit patroon ook makkelijk voor je: maat 34-38 gebruiken hetzelfde patroon, net als maat 40-44. De matentabel vind je hier, en de website zelf bevat ook instructies voor het aanpassen van het patroon mocht het toch niet jouw fit zijn.

De meest eenvoudige tips die ik je kan geven voor het naaien van stevige naden die wel meerekken in jersey: gebruik een naald voor stretch stoffen of een dubbele naald, en een stretchsteek als je machine die heeft; anders een zigzagsteek. Als  het kan: verminder de druk van het persvoetje op je stof  Verder: maak je  vooral niet druk en probeer het gewoon. Als er één patroon is waarmee je zou moeten beginnen dan is dit het wel.

Ik heb er gelijk twee gemaakt,

Heb jij al een patroon van Named gebruikt en ben je er ook zo happy mee? Dan ben ik benieuwd welke jouw favoriet is, dus laat een reactie achter!

Wil je meer naaipatronen downloaden? Kijk dan even hier

6 gedachtes over “Flair met Blair | Top met vleermuis mouwen | patroon

    • Hi Annemarijn, ik heb denk ik ongeveer 1.5m gebruikt van een stof die veel stretcht. Ik ben wel lang en vond de top uiteindelijk iets te kort, dus als je ‘m langer wil maken zul je meer nodig hebben.

Laat een reactie achter

