OH! SEW RUNWAY| Carven jurk | patroon

Patroon: Jurk met uitsnedes/ cut out  Materiaal: katoen, linnen, crepe Hoe moeilijk? Makkelijk Prijs:€11

KOOP HET PATROON

V8900 zijkant Vogue Patterns cut out jurk

Foto: voguepatterns.mccall.com

Soms vraag ik me wel eens af waarom het maar zo weinig makers van naaipatronen lukt om iets te maken wat een beetje modeliefhebber wil aanraken, laat staan dragen. Ik krijg er soms lachstuipen/hoofdpijn van. Vogue Patterns is een goed voorbeeld. Vogue Patterns is een merk naaipatronen van The McCall Pattern Company (o.a. ook bekend van Butterick en McCall’s naaipatronen) dat werkelijk helemaal niets met het modeblad der modebladen te maken heeft. Beter dan Lauren kan ik het niet verwoorden, zij heeft er een speciale categorie voor op haar blog: Are you serious with this shit?  Vogue zegt zelf: “Vogue patterns are truly in a class by themselves“. Yes, they are. Maar goed, zelfs tussen de grootste rommel kan soms iets geweldigs zitten. En Vogue Patterns is erin geslaagd een naaipatroon te produceren waarmee je deze jurk van Carven (zomer 2013) exact na kunt maken. Schaamteloos? Helemaal niet. We hebben nou eenmaal niet allemaal >€500 over voor een jurk. Een jurk met gaten, om het even oneerbiedig te zeggen. 

Carven SS13 safari toile dress cut out

Nee, dit is niet zomaar een jurk met gaten *zucht*
(foto: vogue.com)

Ik geef gelijk toe dat ik wel twee keer na moet denken of ik deze jurk zou dragen (heb ik gedaan, antwoord is ‘mwah, nee’) want tja, die gaten! Maar door dit ideetje van Erica ga ik inmiddels toch al meer richting ‘mwah, waarom niet?’ En met dit patroon is het dus mogelijk mijn eigen draagbare variant van deze jurk te maken.

V8900 Vogue Patterns

Als dit geen kopie is weet ik het ook niet…
(foto: voguepatterns.mccall.com)

Ik heb zelden zo’n exacte kopie van een RTW model gezien, het enige wat afwijkt is misschien de naad middenvoor. Als je dit (papieren) patroon koopt bij Vogue Patterns heb je twee opties: een jurk met kraag, die net boven de knie eindigt; of een iets langere versie zonder kraag; die dus het meeste lijkt op de Carven-jurk. Die kun je natuurlijk ook gewoon korter maken, dus wat jij wil.

Vogue Patterns V8900 naaipatroon cut out jurk twee varianten

Je kunt kiezen voor een kortere jurk, met kraag of het exacte model van de Carven-jurk
(foto: voguepatterns.mccall.com)

Verder heb je een lange rits nodig (22 inch, dus 56 cm minimaal) en eventueel kant (Vogue zegt contrasterend? I think not) als je bang bent om door de gaten iets teveel van jezelf te laten zien. In dat geval kies je dus voor versie A. Point d’esprit is ook een goede keuze: da’s kant of gaasstof met kleine stipjes of andere vormpjes erin. Je kunt deze jurk maken t/m maat 50 (US maat 20)! En alle afmetingen staan uitgebreid op de site, nog voor je het patroon besteld, zodat je dus de juiste maat kiest. Carven gebruikt voor dit model (en andere ontwerpen tijdens de Spring/Summer 2013 show) onder andere een safari toile print met de naam van het label erop.

Donkerrood safari toile print Carven

Als je erg creatief-en geduldig- bent schrijf je je eigen naam op de stof
(foto: hervia.com)

Natuurlijk ga je dat niet in de stoffenwinkel vinden, maar andere toile prints zijn niet moeilijk verkrijgbaar. Zorg wel voor lichtgewicht, zoals katoen of linnen. Toile voor het bekleden van meubels of wanden lijkt me niet fijn om te dragen. Mocht je geen toileprint kunnen vinden, niet getreurd. En anders ga je gewoon voor deze knalrode versie, precies zoals in het voorbeeld van Vogue Patterns.

Carven Spring Summer 2013

Knalrood is ook absoluut een optie
(foto:taryncoxthewife.com)

In tegenstelling tot de andere patronen die ik tot nu toe op ADDICTEDTODIY heb gepost is dit dus geen PDF naaipatroon. Vogue verzend wel wereldwijd, voor één patroon betaal je ongeveer €11 verzendkosten. En het patroon zelf kost ook €11. I know, niet goedkoop. Maar het is nog altijd goedkoper dan het origineel. Zo zie je maar weer dat het soms de moeite waard is om door de berg afzichtelijke patronen de struinen, op zoek naar dat ene juweeltje.

Vogue Patterns V8900 cut out

Je eigen Carven jurk is echt binnen handbereik
(foto: voguepatterns.mccall.com)

Nog behoefte aan andere catwalkwaardige naaipatronen? Misschien is deze Céline leren shorts of Burberry cape iets voor jou. Voor nog meer van mijn favoriete patronen volg het ADDICTEDTODIY Pinterestbord met naaipatronen

Een gedachte over “OH! SEW RUNWAY| Carven jurk | patroon

Laat een reactie achter

