Winterwarm| Coconjas | patroon

Patroon: Oversized jas (instructies & patroon downloaden in PDF)
Materiaal: Wol
Hoe moeilijk? Gemiddeld
Prijs: €4,40

DOWNLOAD HET PATROON

Even iets geks: mijn huidige obsessie met winterjassen. Het is vandaag 28°C hier in Paramaribo, gevoelstemperatuur 39°C. Geen grap. En toch zit ik half kwijlend achter m’n Macbook naar plaatjes van warme jassen op Pinterest te kijken. Que pasa?


De oversized cocoon jassen geïnspireerd op de jaren ’60 zijn helemaal je-van-het deze winter en gek genoeg zou ik er best eentje willen. Eén van deze drie bijvoorbeeld:

Phase Eight Made in Italy Cerys cocoon coat zwart

Zwarte jas van Phase Eight
(foto: http://www.phase-eight.co.uk)

Valentino Resort 2014 cocoon coat roze

Roze jas van Valentino
(foto: lyst.com)

Warehouse cocoon coat grijs

Grijze jas met rits van Warehouse
(foto: zalando.nl)

Het is je ding of het is niet je ding. En als het  wel je ding is en je denkt al een tijdje ‘goh,  ik zou best eens een winterjas willen naaien’, dan heb je mazzel. Ik heb het niet nodig, maar ik deel het graag met iedereen die wel een nieuwe trendy winterjas kan gebruiken.

In de patronenshop op Burdastyle.com vind je namelijk sinds afgelopen oktober dit patroon:

Burdastyle cocoon coat naaipatroon

Burdastyle Cocoon Coat 10/2013 #103

De typische coconvorm, enigszins oversized, driekwart mouwen, zonder kraag en met grote zakken, it’s all there.  Eigenlijk is het een perfecte mutatie van de drie jassen die ik je hierboven liet zien.

De patroondelen zijn behoorlijk rechttoe-rechtaan, benodigdheden naast de gewenste wollen stof zijn een mooie voering en drukknopen voor de sluiting. Verder teken je zelf twee grote vierkante zakken.
Ondanks het eenvoudige model kun je met een paar details een beetje couture in je jas aanbrengen door een goede kwaliteit (en kleur/print) voeringstof te gebruiken, waarmee je ook de drukknopen bedekt.
De drukknopen zou je volgens de instructies moeten vastnaaien, ik neem aan dat dit  extra stevigheid biedt in de wollen stof maar ik zie geen enkele reden waarom je geen drukknopen zou kunnen gebruiken die je er met een hamer inslaat of met een tang erin drukt. De drukknopen van Prym zijn hiervoor superhandig omdat ze meestal verkrijgbaar zijn met de juiste benodigdheden in de verpakking (en handig instructiefilmpje hier).

In de naai-instructies van Burdastyle staat aangegeven dat er instructies voor het met voeringstof bedekken van de drukknopen inbegrepen zijn, maar dat is het niet geval. Ik heb het zelf nog nooit gedaan, maar deze instructies + video zijn duidelijk genoeg om eruit te komen. Het is een beetje gepriegel, maar het zijn de details die ervoor zorgen dat jouw jas eruit ziet alsof hij rechtstreeks uit de winkel komt.

En als je een beetje behendig bent kun je het patroon naar jouw wens aanpassen door er bijvoorbeeld een rits in te zetten in plaats van drukknopen of verschillende kleuren/stoffen te gebruiken voor de verschillende patroondelen. Uiteraard kun je ook de mouwen en de zoom korter maken voor een iets ander model jas. Je kunt ook de zakken van een rits voorzien zoals op de grijze jas van Warehouse. Dat is het fijne aan zelf kleding maken: het naaipatroon is je uitgangspunt maar je kunt werkelijk alle kanten op.

tech_103_cocoon_coat_large

Het patroon is beschikbaar in maat 36 t/m 44. Wil je een beter beeld van de pasvorm van dit patroon? De Russische Katerina heeft er maar liefst twee gemaakt, en ze zijn beiden zeer fashionable.

Ga jij je eigen winterjas maken? Laat het me weten! Laat hieronder een reactie achter of show het op Twitter.

Wil je nog meer van mijn favoriete naaipatronen zien? Bekijk wat ik zoal ben tegengekomen op Pinterest of hier op ADDICTEDTODIY.

 

Een gedachte over “Winterwarm| Coconjas | patroon

Laat een reactie achter

