MY DIY | Peplum top met rits

Deze top heb ik al een hele tijd geleden gemaakt, in augustus 2013 om precies te zijn. Inmiddels is het een van mijn favoriete kledingstukken. De stof had ik zelfs nog eerder, volgens mij ergens begin 2013. Mijn moeder had een enorme rok die onderdeel was van een traditionele Creoolse koto; de klederdracht die zijn oorsprong heeft in de slaventijd- en daarmee in Afrika. Er zit zoveel geschiedenis en verhaal achter de koto, prachtig.  Bij bijzondere gelegenheden en feestdagen zie je menig Surinaamse vrouw in deze klederdracht verschijnen. De jurken en rokken zijn meestal enorm, ongeacht welke maat je ook draagt . Ze waren dan ook bedoeld om de vrouwelijke vrouwen te verbergen waardoor iedereen dezelfde shape kreeg; maar de boel schudt wel lekker als je loopt en danst:

)

Moeders had geen plannen meer met de rok, en vroeg zich af of ik nog wat met de stof kon. Mijn plan was voor Keti Koti ( de jaarlijkse  viering van de afschaffing van de slavernij op 1 juli)  een moderne variant op de koto te maken: een rechte jurk met peplum. Die peplum, of schootje zoals het ook wel genoemd wordt, is ook een onderdeel van de koto en toevallig een van mijn favoriete vormen. Slechte planning en drukte zorgden ervoor dat ik het niet redde om mijn outfit voor 1 juli af te krijgen. Uiteindelijk is het een peplum top geworden met een losse kokerrok en besloot ik die bij een andere gelegenheid in augustus te dragen.

Peplum top van gerecyclede Afrikaanse print

Beiden kwamen pas op de dag zelf af, ik was al op de locatie waar ik moest zijn terwijl moeders thuis nog de laatste hand aan mijn kleding legde. Spannend.

Ik was destijds niet van plan om dit project op dit blog te gaan posten dus vandaar dat de foto’s gemaakt zijn met mijn Blackberry. Met dat ieniemienie stukje lichtpaars kleermakerskrijt wat je op de foto ziet, waren de markeringen moeilijk te zien op de stof, dus koos ik voor carbonpapier en een radeerwieltje (waarom heet dat radeerwieltje en geen raderwieltje? Of is dat een gekke vraag? ). Ik vind dat een heerlijk oldskool manier en het carbonpapier heeft mijn moeder ook al tientallen jaren. Je kunt het patroon zo heel precies overnemen en gewoon op de lijntjes uitknippen.

Carbonpapier: voor mij de snelste en meest precieze manier om de patroondelen over te nemen op stof

Carbonpapier: voor mij de snelste en meest precieze manier om de patroondelen over te nemen op stof

Het was een redelijk geïmproviseerd project, terwijl ik ermee bezig was realiseerde ik me bijvoorbeeld pas dat ik een rits nodig zou hebben voor de top. De enige bruikbare rits die ik in huis kon vinden was felgroen en te lang. Op zich vond ik de groene rits wel passen bij de felgekleurde bladeren op de print en heb ik er gewoon een stuk afgeknipt.

Rits afknippen om te verkorten

De rits was te lang en heb ik afgeknipt, daarna over het uiteinde heen gestikt

Het is ook niet bepaald de meest ‘blinde’ rits ooit, want ik heb ‘m vastgenaaid volgens de methode om een gewone rits vast te naaien. Geen idee waarom, maar het is uiteindelijk een mooi resultaat geworden

Rits naaien op naad bovenlijfje

De rits heb ik vastgenaaid op de naad in het midden van het bovenlijfje en daarna heb ik die naad weer losgemaakt

De top heb ik gemaakt door het lijfje van een patroon uit een oude Burda van mijn moeder (echt geen idee meer welke) en de peplum heb ik als een korte cirkelrok gemaakt op basis van mijn taillemaat.
De rok is ook afkomstig uit een oude Burda, de foto’s daarvan post ik een andere keer.

Dit was mijn eerste complete outfit en ik ben er supertrots op.

2013-08-18_17.10.22_1[1]

 

Wat was jouw eerste zelfgemaakte outfit? En draag je die nog steeds? Laat het me weten via Twitter!

Een gedachte over “MY DIY | Peplum top met rits

Laat een reactie achter

