Maeva McQueen | Peplum blouse | patroon

Patroon: Peplumblouse (instructies & patroon downloaden in PDF)
Materiaal: Chiffon, zijde, viscose
Hoe moeilijk? Gemiddeld
Prijs: €7,60

DOWNLOAD HET PATROON

Het is alweer even geleden dat ik een naaipatroon met jullie heb gedeeld dat me doet denken aan een designerstuk. Deze week heb ik weer een mooie combinatie gevonden: République du Chiffon meets Alexander McQueen. Over de genialiteit van Alexander McQueen hoeven we niet te discussiëren,  het label is al vele jaren één van de meest bewonderde en geliefde op aarde. Maar niet alle McQueens zijn bombastisch of ‘ondraagbaar’. Deze blouse met peplum zou zo in mijn kast kunnen hangen.

alexander mcqueen cream-peplum detail blouse

Het prijskaartje (oorspronkelijk een kleine $1100) maakt het vrijwel onmogelijk om dat ook daadwerkelijk te laten gebeuren,  maar gelukkig is daar het Franse blog République du Chiffon om een handje te helpen. DIY- fashionlover Geraldine is niet zo lang geleden begonnen met het regelmatig toevoegen van zelf ontworpen PDF naaipatronen aan haar shop. Ik heb er al een aantal gedownload,  en met de release van haar nieuwste patroon vorige week komt daar zeker eentje bij. Welkom in mijn collectie, Maeva.

Maeva RDC

Nu zie ik ook wel gelijk dat het geen 100% match is, maar dat is juist het leuke aan je eigen kleding maken: je kunt veranderen wat jij wil. Persoonlijk zou ik alleen de peplum wat langer maken. Wil je nog meer richting de McQueen dan kun je een achterpand toevoegen, de mouwen verlengen en manchetten toevoegen. Klinkt ingewikkeld, maar is het niet. Andere details zou je ook kunnen aanpassen (verborgen knopen, ronde kraag en coupenaden) afhankelijk van hoe uitdagend jij je naaiprojecten graag hebt.

Maeva achterkant

Ik denk dat de verticale coupenaden in de taille wel voor een mooiere getailleerde pasvorm zorgen, maar dat is ook een kwestie van smaak en wordt ook mede bepaald door jouw eigen figuur.
Maeva is zeker niet al te moeilijk om te naaien als je al vaker een blouse hebt gemaakt, wel moet je kiezen voor een soepele stof zoals chiffon of zijde. En je kunt Maeva maken in maat 34 t/m 46.

De grootste uitdaging is waarschijnlijk de Franse instructies begrijpen om alles in de juiste volgorde te doen. Maar daar heb je dan weer dit handige schema voor.

 

Foto’s hier en hier

2 gedachtes over “Maeva McQueen | Peplum blouse | patroon

Laat een reactie achter

