MY DIY | Harper blouse

Een paar weken geleden kreeg ik een uitnodiging voor een event en zat ik met een ‘ik heb niets om aan te trekken’ situatie, die werkelijk nergens op sloeg. Natuurlijk heb ik een kast vol kleding, maar om één of andere reden had ik iets heel specifieks in mijn hoofd dat ik graag wilde dragen, alleen had ik dát niet. Superfrustrerend en tegelijkertijd precies de reden waarom ik zo van naaien hou. Want als het er niet is dan maak ik het, toch? Challenge accepted.

Ik had niet lang daarvoor een prachtige Afrikaanse print gekocht en wist eigenlijk ook al welk patroon ik kon gebruiken. Het werd de Harper blouse, een gratis patroon van Spit Up & Stilettos.

Spit Up & Stiletto's Harper Blouse naaipatroon

De uitdaging was tijdgebrek. Ik had ongeveer drie dagen, waarvan twee in het weekend. Het was me tot dan toe nooit gelukt om in zo’n korte tijd iets te maken maar het leek me 100% haalbaar. De eerste twee dagen (zaterdag en zondag) besteedde ik aan het uitprinten en in elkaar zetten van het patroon en knippen van de stof. Waarom dat twee dagen duurde? Geen idee! Het is namelijk een extreem makkelijk patroon. Ik denk dat ik mezelf onbewust nog extra wilde uitdagen door het op de laatste dag te laten uitkomen. Een werkdag. Een maandag, die ene dag in de week waarop ik werkelijk nergens zin in heb.

Op maandag startte ik direct toen ik na het werk thuis kwam met het in elkaar zetten van mijn Harper blouse. De naam van het patroon deed me denken aan Harpo, van Oprah, dus ik keek naar The Color Purple terwijl ik werkte.En om 11u ’s avonds was mijn Harpo-blouse af.

Het bleek toch een vrij arbeidsintensief patroon te zijn ondanks dat het maar uit een paar eenvoudige delen bestaat. De technische details zorgen ervoor dat het er niet alleen mooi uitziet, maar ook goed in elkaar zit. Tot mijn verbazing ging het vrijwel vlekkeloos, ook al maakte ik voor de eerste keer een staande kraag en mijn eigen biesband. M’n machine haperde af en toe, dat zorgde eigenlijk voor het grootste oponthoud tijdens het naaien.

Zonder het in de gaten te hebben heb ik de stof zodanig geknipt dat de voor- en achterkant van de blouse er compleet anders uitzien en toch op elkaar aansluiten. De kleine baksteen-achtige rechthoeken zijn aan de voorkant in het midden terecht gekomen terwijl de achterkant bestaat uit gekleurde golven. Zo mooi!

Harper blouse ADDICTEDTODIY

Die stof is geweldig en ik ben blij dat ik het heb aangedurfd om precies datgene te willen maken dat ik in mijn hoofd had. Uiteindelijk is het beter geworden dan ik me had kunnen voorstellen. Dat is die ‘magic’ waar ik zo van hou. Al met al ben ik zo happy met dit patroon en hoe de blouse is uitgevallen dat ik er een paar dagen later nog één heb gemaakt.

Harper blouse ADDICTEDTODIY

Nog even snel wat over het patroon: ik heb ‘m iets wijder gemaakt bij de heupen omdat die afmeting mij iets te krap leek. Ik heb aan beide delen van de voorkant ongeveer 1 cm toegevoegd en ook aan de achterkant. Bleek een goede keuze. Verder heb ik niets aan het patroon veranderd. De instructies bij het patroon zijn erg duidelijk en voorzien van foto’s dus daar kan weinig mis mee gaan. Het meest bizarre is misschien wel dat dit een gratis patroon is, heel veel dank daarvoor aan de dames van Spit Up & Stilettos. Ik kan niet wachten om ook de andere gratis patronen uit te proberen. En het zijn er veel!

Heb jij ook een zelfgemaakt kledingstuk waar je supertrots op bent?Vertel!

Laat een reactie achter

