OH! SEW RUNWAY| Christopher Kane jurk | patroon

Patroon: Cocktailjurk
Materiaal: katoen, jacquard, brokaat, zijde
Hoe moeilijk? Moeilijk
Prijs:€14

KOOP HET PATROON

Martini   Capital Chic Patterns

Meer dan een jaar geleden zag ik in mijn Pinterest feed een naaipatroon voorbij komen dat me direct aansprak. Meer vanwege de stijl dan het patroon op zich want ik ben niet perse een liefhebber van crop tops. Het bleek te gaan om een nieuw patroonbedrijfje genaamd Capital Chic, en toen ik hun shop bekeek werd ik erg blij van de ontwerpen die ik daar zag. De bewuste jurk is de Martini, toepasselijke naam voor een cocktailjurk, niet?

En ondanks dat ik geen croptop liefhebber ben vind ik het toch een toffe jurk. Des te meer omdat een van mijn favoriete designers, Christopher Kane, in 2012 een jurk showde die je met dit naaipatroon perfect kan namaken, uiteraard met jouw eigen twist eraan.

Christopher Kane Spring Summer 2012

De jurk wordt hier geshowd door de prachtige Romee Strijd, de Nederlandse die al op haar 13e werd ontdekt en inmiddels ook tot de selecte groep Victoria’s Secret modellen behoort.

Lijkt er behoorlijk op he?

Martini   Capital Chic Patterns II

Christopher Kane Spring Summer 2012 details

Het ontwerp van de Martini is volgens Sally, de leading lady achter Capital Chic gebaseerd op een Chanel jurk uit 2014.

Wanneer je het patroon wil downloaden bij Capital Chic geven ze wel aan dat deze jurk, zo simpel als die lijkt, aardig wat uitdagingen bevat voor zelfs de gevorderde naaisters. Bijvoorbeeld het toevoegen van baleinen (boning, op z’n Engels) in de taille, wat overigens geheel optioneel is. De baleinen zorgen ervoor dat, wanneer je kiest voor een stof met een stugge textuur zoals jacquard of brokaat, deze mooi in vorm blijven. Kies je voor een soepeler vallende stof zoals zijde, wat dan ook meer op de Christopher Kane jurk lijkt, dan kun je die makkelijk weglaten.

Martini_Blue_1024x1024

De Martini kun je maken in twee versies; View A is de jurk aan één stuk en View B bestaat uit een losse rok en top:

P1150825_1024x1024

Afhankelijk van welke variant je maakt heb je dan nog ripsband nodig (oftewel geribbeld band, of grosgrain ribbon), een lange onzichtbare rits en voor View B daarnaast ook een deelbare rits; vlieseline en naaibare baleinen van 9cm lang.

Martini   Capital Chic Patterns naaipatroon

View A is een complete jurk, View B een rok en een losse top

 

Wat stoffen betreft kun je alle kanten op zolang de stof niet stretcht. Weleens meubelstoffen tegen gekomen die je stiekem voor een jurk zou willen gebruiken? Dit is je kans. Je kunt deze jurk maken t/m maat 18 (taille 84 en heup 108 cm) wat ik helaas wel aan de kleine kant vind. Hier vind je de matentabel.

Ik heb zelf nog geen ervaring met het maken van Capital Chic patronen, maar heb online wel hele geslaagde versies gezien van o.a. Heather, Clare, Fiona en Nina.

Nog behoefte aan andere catwalkwaardige naaipatronen? Misschien is deze Carven jurk of Burberry cape iets voor jou. Voor nog meer van mijn favoriete patronen volg het ADDICTEDTODIY Pinterestbord met naaipatronen

 

Foto’s hier en hier
Laat een reactie achter

