MY DIY | Mijn favoriete zelfgemaakte jurk

Volgens mij heb ik al eens verteld hoe gek ik ben op de patronen van Spit Up & Stilletto’s. Ik hoef niets aan de pasvorm te doen, ze zijn simpel genoeg om oneindig veel variaties mee te maken en, detail, ze zijn gratis. Welnu, die patronen zijn niet meer. Tot mijn initiële paniek is de eigenaresse, Lauren, in oktober 2015  volledig overgestapt op het verkopen van patronen voor kinderkleding. De gratis patronen namen volgens haar teveel opslagruimte in beslag. Ik baalde als een stekker, want ik had vrijwel alle patronen al bij haar besteld, alleen nog niet allemaal gedownload. Inmiddels heb ik van die lieve Lauren alsnog alle patronen ontvangen, dus mijn leven voelt weer een beetje OK. Het fijne aan deze patronen is dat ik ze als basis kan gebruiken voor andere kledingstukken. Neem bijvoorbeeld de Sandra peplumtop.

Spit Up & Stilettos Sandra peplum

Op zichzelf al een perfect patroon voor een peplumliefhebber als ik. Ik heb er al drie gemaakt (niet allemaal blogwaardig, geloof me). Dus toen werd het tijd voor de volgende, super-makkelijke, stap: van de peplumtop een jurk maken. En dat heb ik gedaan. Simpelweg door de cirkelrok te verlengen. Dit resulteerde in wat ik ,in ieder geval voor nu, mijn favoriete jurk kan noemen.

Is het geen beauty?

Is het geen beauty?

Ik heb eerlijk gezegd geen idee meer waar ik deze stof gevonden heb of wanneer.Ik heb inmiddels zo’n grote voorraad aan Afrikaanse prints dat het een beetje lastig bij te houden is, ook al probeer ik alles te fotograferen met naam van de winkel en de hoeveelheid/prijs erbij. Ik denk dat de rush van al die mooie printjes ervoor zorgt dat dit vaak genoeg niet lukt. Het nadeel van die stof is dat het snel kreukt; wat in combinatie met die cirkelrok betekent: heel veel stomen, persen en strijken.

afrikaanse print jurk ADDICTEDTODIY

Een belangrijke reden dat ik zou van de jurk hou, naast de print, is dat het weinig inspanning heeft gekost. Met maximaal resultaat tot gevolg. Ik heb werkelijk niets anders gedaan dan de instructies van het patroon zelf opgevolgd en de cirkel voor de peplum verlengd zodat die op kniehoogte zou komen. De opening in de hals heb ik niet gemaakt omdat het mij op dat moment teveel gepriegel leek. De cirkelrok, de originele peplum, bestaat in mijn geval uit twee halve cirkelrokken, die samen dus 1 hele (volle) cirkelrok. De stof was niet breed genoeg om de rok uit één stuk te knippen. Shakira zei het al: heupen liegen niet. Als de wiskunde van het cirkelrok iets boven je pet is (zoals het bij mij was de eerste keer, eerlijk) is dit een goede hulp.

Ik begon een aantal dagen voor mijn verjaardag in december 2015, met het idee deze jurk op mijn verjaardag te dragen. Ik ben ergens gestrand, volgens mij toen het tijd was voor de rits en het zomen, op de avond voor mijn verjaardag en toen had ik er geen zin meer in.
Niet lang daarna heb ik het alsnog afgemaakt, op tijd voor het Tweede Kerstdag-diner. Tot nu heb ik deze jurk nog maar twee keer gedragen, ik ben er blijkbaar zuinig op.

Heb jij ook een zelfgemaakt kledingstuk waar je supertrots op bent? Do share!

Laat een reactie achter

